Favoriter

Mina favoriter

Du har inga sparade favoriter.

Dan har satt Vellinge (blomman) på kartan

När Dan Tedestål var liten drömde han om att bli arkitekt, men när han växte upp förväntades han ta över sina föräldrars tomatodling. Dan valde att komplettera tomatodlandet med torghandel och sålde tomater, blomkål och andra grönsaker och så småningom även krukväxter. Sedan 40 år är företaget känt som Vellingeblomman.

När butiken öppnade var den på 300 kvm till skillnad från de 15 000 kvm som anläggningen nu fyller upp - en yta som motsvarar mer än två hela fotbollsplaner. Räknar man dessutom med utomhusytan så rör det sig om 25 000 kvm. Även om Dan aldrig utbildade sig till arkitekt, har han fått utlopp för sin kreativa ådra genom att bygga upp och utveckla Vellingeblomman. Idag rymmer företaget förutom växter, delikatesser och inredningsdetaljer även temautställningar som skiftar i takt med säsongerna.

Just temautställningarna är en stor anledning till att stället är så omtalat, inte bara i södra Sverige utan även i Danmark. Påskbyn, Halloweenutställningen och Tomtebyn är återkommande utställningar och bidrar till att göra Vellingeblomman till ett välbesökt resmål året runt.

”Vad du än gör och vart du än går, så har vi försökt att göra det till en upplevelse”

Dan berättar att i princip allt man ser under ett besök på Vellingeblomman är designat och skapat utifrån hans egna idéer, och att han själv även är inblandad i det mesta av byggandet.

- Jag har hållit i en del av verktygen i alla fall, berättar Dan. Han har alltid nya idéer och det pågår ständigt nya projekt. Allt från att bygga världens största dinosaurie ute i Fantasy Garden till att bygga en skidbacke till den årliga julutställningen. Just nu håller Dan och hans personal till exempel på att bygga ett jätteakvarium där butikens största fiskar snart ska få flytta in.

På tal om att flytta, så har Dan själv aldrig riktigt flyttat, då han trivs bra i kommunen. Han är femte generationen som bor på samma plats i Vellinge. Dan berättar att han har hört från bekanta, som varit på resande fot, att de har stött ihop med personer som har haft svårt att placera Vellinge rent geografiskt, men att de glatt berättat att de har varit på Vellingeblomman.

Namnet Vellingeblomman speglade verksamheten väl när Dan Tedestål först slog upp portarna och blommor och växter utgör fortfarande basen. Med 50 gånger så stor yta och mångfaldigt större utbud av varor och upplevelser, kan namnet kanske kännas litet. Efter 40 år är Vellingeblomman dock ett väl inarbetat namn och för många synonymt med så mycket mer än blommor. Det är ett unikt resmål och är en av många anledningar till att besöka Vellinge!